tisdag 31 mars 2015

En blöt kväll in havet

Åkte ut och kikade lite igår ikväll. Förutsättningarna skulle vara ok enligt prognoserna, dom var grymma på plats. Ingen vind och bra sikt. Jag gick runt och började kika på ett större homogent område där jag sett en del piggvar tidigare, inte ett skit fanns att se dessutom tyckte jag att jag fick fokusera väldigt mycket för att se något alls. Gick ut på lite djupare vatten och då kom en överraskning av det otrevligare slaget, ena benet blev alldeles blött och kallt. Det var inte någon ålderskrämpa som gjorde att jag hade svårt att hålla mig eller så utan vadarna läckte. Det gick ändå att uthärda så jag vadade klart platsen och åkte till en ny.
Här provade jag min reservlampa och fattade då varför jag hade svårt att se, den fina lampan jag köpte förra året avtog snabbt i ljus, dags för batteribyte.
Det fanns mer liv än senast på denna platsen, krabbor, räkor och en del småfisk. Såg dock bara en plattfisk, en mindre skrubba som pep iväg. Närmast en fisk upp var jag en tånglake som trasslade in sig i tången och lossnade.

Skulle tro att det kan vara igång även på mina platser om någon vecka, i andra fjordar verkar det redan vara gott om fisk.

Någon som har bra tips på hur man tätar ett par neoprenvadare? Och på hur man hittar läckan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar