lördag 4 augusti 2012

Spontantur - spontanplats

Det var några dagar sedan det blev något fiske, igår kväll fick jag en liten lucka. Ofta när jag fiskar åker jag norrut från Göteborg. Jag har varit lite sugen på att åka ned till stan och prova olika platser men det har aldrig bivit av. Igår kändes inget av dom vanliga ställena lockande och jag beslöt mig för att pröva Lundbyhamnen. Första stället jag satt på gav inte ett napp och där blåste en besvärlig sidovind. Jag bytte plats och när jag gick runt och tittade åg jag ganska mycket halvtorrt franskbröd på kajkanten. Antingen har någon dåligt bordskick eller så har någon jagat multar här. Jag slängde i brödet och en delbröd som jag hade med mig, snart invaderades platsen av fisk som glufsade bröd. Det var dock inga multar utan mört i 2-3 hgs klassen. Jag fiskade vidare med bottenmete och krokade något som högg när jag vevade in. En lake trodde jag först när jag såg fisken på håll, mycket konstig metod att ta laken på e invevad mask mitt i vattenmassan.....sen kom jag på vart jag var och att vattnet är lite mer bräckt här en hemma. Det var en torsk.


Jag fångade därtefter några av mörtarna som visade sig vara små idar. Efter ett tag började det vaka mer spritt i hamnbassängen. Kanske sik? Jag provade lite flötmete men det gav bara riktiga mörtar. Sen blev mörkt och jag var trött så jag gav upp.
Kul att prova en ny plats men resultatet inbjuder kanske inte direkt till nya försök, men det finns ju många platser att välja på där nere så nästa gång blir det en ny hamn, kanske Sannegårds eller Arendal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar