lördag 9 mars 2013

Rötsimpans dag..

För några dagar sedan körde jag ytterligare ett pass på Gullmarn. Jag var lite osäker på isen och hade med mig grejer för att eventuellt köra abborre istället. När jag kom fram såg jag att sillmaffian var på plats så jag knallade ut. Dom hade fått ganska bra med sill och i skaplig storlek men jag hoppade över att prova detta och knallade ut mot de djupare vattnen. Jag körde några timmar på samma ställe där jag fångade rockan men det gav bara småvitling och lite sill. Från början hade jag velat köra på hårdbotten men jag trodde att isen skulle vara dålig där. Då den var såpass bra som den var därute, ca 14 cm, så bestämde jag mig för att gå in och kolla iallafall. Jag började med att släpa in alla grejer till lite halvdjupt, typ 25 meter. Först gav det bara lite småtorsk och någon sandskädda men när jag hade bestämt mig för att flytta igen så fick jag en knot (liten men väldigt länge sen jag fick någon alls senast) och den här skapliga skrubban på 440 gram.
Det kanske ändå fanns intressant fisk att få på platsen? Hursomhelst så bestämde jag mig för att gå närmre bergen och prova. Isen var tjock och bra vid bergen men det nappade inte speciellt mycket. Första fisken som kom upp var den här:
Rötsimpa 470 gram nytt PB!

Den var inte så lång men kolla magen! Som värsta övergödda karpen..

Nästa fisk som dök upp var denna:


Exakt 500 gram och nytt PB igen. Skapligt rötsimpaställe. Jag hoppades egentligen på gylta eller någon ovanlig plattfisk men någon sådan hittade jag inte trots mängder av prövade hål.
Jag gick ut på stället jag fick skrubban igen och hoppades på någon större men fick mest vitling och sandskädda. Några intressanta napp hade jag men missade i mothuggetoch tappade en större fisk precis under isen.
Jag trodde att detta skulle bli sista passet på gullmarn men om prognoserna stämmer så kanske man kan komma ut någon gång mer. Fisket är ofta fint där så här på tidiga våren med långa varma soliga dagar.
Det har nu blivit 4 regfiskar från havet i år för mig och det är bara tidigt i mars. Man kanske skulle skaffa dig en båt trots allt....

5 kommentarer:

  1. Coolt vilka monstersimpor!! ser inte ut att komma över 30cm på den lilla?

    SvaraRadera
  2. Fan grattis till nytt PB och reggen :)

    SvaraRadera
  3. Tack grabbar. Ja så het så isen smälter under fötterna på mig just nu, nä fy den var dålig.
    Den "lilla" var 30 cm och den stora 35 viktskillnaden borde ju varit mycket större men den hade en sjukt full mage. Såg ut som om den svalt en tennisboll.

    SvaraRadera
  4. Robert du ska inte prova lyckan på Sik? Såg att det rapporterades sik fångade igår (17/3). Flera 4hgs :)

    SvaraRadera