onsdag 18 juni 2014

Art nr 55

Åkte iväg häromkvällen för att spana efter spökfisken multe. Jag hittade ingen som vanligt. Jag provade att bottenmeta i närheten för att se vad det fanns för annan fisk där. Fick några smånapp men fastnade i botten hela tiden så jag bestämde mig för att åka och prova något helt annat. På den nya platsen nappade det nästan omgående och upp kom min målfisk. Sveriges mest fruktade fisk. Varelsen som får luttrade havsforskare att vakna kallsvettiga mitt i natten. Den svartmunnade smörbulten!

Det nappade på bra och stället verkade nedlusat av svartmunnade smörbultar. Utöver dessa fick jag en del abborrar i halvkilosklassen. Kanske har de börjat ta för sig av det nya på menyn?
Utifrån hur många det fanns på denna platsen så verkar det som att den svartmunnade smörbulten sprider sig så effektivt som det har skrivits, blir nog svårt att få stopp på. Min 55 art i Sverige i alla fall och det stående målet om en ny art per år uppnått.

2 kommentarer:

  1. Grattis till ny art! Känslorna är lite blandade när det är en invasiv snabbspridande yngelätare men det är iaf intressant att följa spridningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sällan sett så mycket fisk av en art på en omäskad plats. Hade man mängder av tid skulle man fiska runt där och se hur spridd den är. Intressant att se hur stora dom blir också

      Radera