fredag 25 juli 2014

Summering rudafiske

Vi åkte norröver i tisdags för att prova lite rudafiske. Det var vansinnigt varmt i den AC-lösa bilen. Resa, handling och allmänt utrustningsfix drog ut på tiden så vi satte igång fisket lite stressade sent på kvällen. Vi fiskade alltför långt ut skulle det visa sig. Vi fick besök av lite folk som skulle mäska som visade hur dom fiskade. Vi mäskade då upp nya ytor inför morgonen.

Nästa morgon krokade jag ett antal fiskar som liksom bara ruskade på sig och sen klev av, surt. men sen fick jag på en.
1360 gram. Betydligt större än alla minirudor från Göteborg...

Jag fiskar vidare och tappar någon till sen krokar jag en som går upp i ytan och fisken ser enorm ut. Jag skriker "den är skitstor" och sträcker mig efter håven, då lossnar fisken.
Det blir lugnt med aktiviteten sen och jag deppar rätt rejält.

Senare på dagen får jag två till.


1250 gram
1220 gram

Vi byter plats sista morgonen och där tar jag en på 1040 och brorsan får till slut en. Kul även om den var liten.
Det var ett grymt kul fiske och grymt väder. Men lite svider  att man missade så mycket fisk, har nog aldrig vart med om något liknande. Speciellt svider missen av den stora. Den var nästan klar för håvning och det känns som den mycket väl kan ha varit över två kilo..
Jag kommer definitivt fiska ruda igen. Hade helst suttit och metat ruda just nu. Synd att det är så långt att åka för en göteborgare för att komma till något vatten med realistisk chans på fisk med lite storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar