lördag 29 november 2014

Grådaskig dag blev färgsprakande


Åkte iväg för att fiska gylta idag. Kom iväg senare än det var tänkt och när jag kom fram var det grått och mörkt men ändå rätt bra förutsättningar med inte för mycket vind eller vågor. Det kom upp torsk, skärsnultra och berggylta ganska omgående. Jag satte mitt första tackel och gick för att knyta om. Då upptäckte jag att lådan jag fyllt med tunga sänken och starka krokar för några dagar sen inte var med. Istället fanns där en låda full av lysstavar, swimfeeders, flötesgummi och miniatyrkrokar. 
Jag fick byta taktik helt, lyckades skramla ihop en sju-åtta 40-grammare och lite widegapkrok i skaplig storlek. Jag brukar bli av med bra mycket mer sänken här. Fick fiska längre ut med mindre krok och satsa på annat än gylta då de skaver och förstör tackel hur bra man än är med på krokningen. Det blev ett kul fiske trots allt, många arter som torsk, gylta, stensnultra, skärsnultra (pb på 150 gram), några paddtorskar, rötsimpa, svart smörbult och något jag aldrig fått på platsen förut; en randig sjökock.
Coolast var som vanligt paddtorsken, den fisken är verkligen bara en jättemun och en uppsättning sylvassa tänder. Tänk om den hade vägt 20 kilo istället för tvåhundra gram, vilket monster det hade varit!



Svårt att ta en bild som gör sjökocken rättvisa på egen hand, grymt vacker..

Stor skärsnultra, någon kommer ta svenskt rekord på denna art någon gång.

4 kommentarer:

  1. Grymt med paddtorsk!! Grattis till Sjökocken!

    SvaraRadera
  2. Det är en bra tid för lite udda arter nu om man träffar rätt dag!
    Var lite större gyltor i farten med.
    Får hoppas att man kan ta någon mer tur innan året är slut och kanske dra nån lite större padda!

    SvaraRadera