tisdag 25 november 2014

Tånglake

Egentligen hade jag ju hängt in vadarbyxorna på vinterförvaring men diverse rapporter om skäggsimpa och piggvarar i kombination med en mycket trevlig väderprognos fick mig att ta en kort tur igår kväll. På den första platsen var det jättebra förhållanden men ingen fisk att se, ändå kul att få gå runt med bra sikt och kika på havsbotten, det har varit lite si och så med det innan.
Jag gjorde ett platsbyte och även här var det bra sikt men ingen fisk. Sen fick jag syn på en slingrande liten rackare. Jag sänkte ned masken och den tog ganska direkt. Gjorde mothugg och fick upp den till ytan varpå den släppte. Nytt försök och den tog igen! 
Kul att få en tånglake, många år sen sist. Jag har sett dom ibland men inte fått någon chans att fiska på dem. 
Jag gick vidare och hittade till slut en liten skrubba som också den tog direkt. 
Var på väg att åka hem när jag såg en större tånglake som låg i en tångruska. Också denna fisken tog ganska direkt och hamnade i kikaren.

Denna blev vägd innan den fick simma ut igen. 130 gram och 27 cm. Nu har man något att försöka slå iallafall. Kul avslutning på en kväll när det kändes som man skulle gå lottlös.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar