tisdag 11 augusti 2015

Drömfisken

Historien om denna fisk börjar egentligen i april. Jag satt vid och metade vid en av västgötaåarna när duktige metaren Timothy kom förbi på väg hem från jobbet. Han hämtade ett spö och satte sig jämte mig och vi pratade om fiskesäsongen som var på gång och vad man skulle vilja fånga helst. Stor tunga och ruda sa jag med tanke på mina försök på dessa arter året innan.
Efter ett tag sa jag, jag skulle också nån gång vilja fånga en stor ål, men jag tror aldrig jag kommer lyckas med det.

Tungan fick jag ganska snart och rudan tog ju strax innan det var dags för hemfärd från Ursjön.
Jag var lite sugen på den där ålen men tiden lades på annat som mört, bonito och karp utan några speciellt lysande resultat.
Så var det dags för en lång tur där jag tänkte fiska brax, karp och gylta. Det strulade dock till sig med sjuka barn och jag trodde allting skulle ställas in. På fredagen hade det dock bättrat på sig och min fru gav mig order om att åka iväg ändå. Jag ändrade planerna och gav mig iväg för att fiska ål. Väl på plats kändes det sådär, jag hade inte fått med mig mycket bete och jag tyckte inte det kändes rätt helt enkelt. Jag fick tag på Timothys telefonnummer och fick lite guidning. Jag gnällde över ett spö som jag knappt fick ut nån bit alls med den grova linan. Vi la på och jag satte på en räka på det där spöt och kastade så långt jag förmådde, jag hade ju ändå några andra spön med mask som jag fick ut en bit.
Det gick en timme eller två med bara lite smånapp innan larmet skrek från spöt som jag beklagat mig över och inte trodde ett dugg på. Bastant tyngd i andra ändan och typiska ålskakningar. Fisken kom in utan större missöden och jag såg att det åtminstone var PB. Vid vägningen visade detta stämma med råge. Inte speciellt lång fisk men rejält grov över hela kroppslängden och 1890 härliga gram.


Det hände inte mycket mer sen. Jag fiskade väl inte så bra heller. Jag lämnade för två blanknätter i Ballasjön, det gjorde mig inget, karparna tar vi såsmåningom dom med.
Känner mig mätt och nöjd med fisket på ett sätt som jag inte gjort på mycket länge just nu. Allt jag sa att jag ville fånga den där vårdagen har varit uppe och fått återvända och hela hösten har man på sig att fiska.

4 kommentarer:

  1. Härligt o grattis Robban :-) gött med känslan av att känna sig nöjd/mätt, tyvärr för egendel blir resultatet av fångad fisk tvärt om.....mer vill mer ha :-/
    Åter GRATTIS till din drömfisk.

    SvaraRadera
  2. Härligt😀. Men kanske dags att fixa en bättre kamera😉

    SvaraRadera
  3. Grattis! grymt fin ål. Glömmer aldrig när jag fick mitt nuvarande pers (drygt 2 kg). Riktigt coola fiskar. Synd att dom snart verkar vara borta:(

    SvaraRadera
  4. Tack grabbar. Börjar bli sugen igen så nu är det dags för nya drömmar!

    SvaraRadera