tisdag 20 oktober 2015

Helgen och lite kikning

Helgen var alltså späckad med fisken. Egentligen skulle jag ut på en riktig självplågartur norröver men jag kände att jag inte orkade det utan bestämde att köra hyfsat nära hemma på lördagen och åka till Öresund på söndagen.

Det inleddes strålande med att den enda piggvaren jag hittade nappade i ett nafs.
Det fortsatte sen ännu bättre med att jag lyckades ta ett storfiskreg på berggylta från land. Har tagit den från is innan men då det är en fisk jag fiskat oerhört mycket efter så var det kul att även få den från land till slut. PB var det också. Jakten på den stora blågyltan går vidare....

På söndagen åkte jag ut med landskronabåtarna för första gången. Längre gångtid än när man åker från Helsingborg och grunt fiske hela tiden var det. Tyvärr var inga vindar och ingen ström så vi låg där vi låg för det mesta. Detta innebär att man söker av mindre områden och får försöka jobba med tacklet mycket. Jag lyckades inget vidare alls egentligen med bara skrubbor som i och för sig hade fin storlek speciellt om man var ute efter mat, det var dock spättan jag var mest ute efter. Jag tror att jag hade en hel del sådana som nappade men jag hade problem att få fast dem.
Jag fick dock se ställets potential med sex fiskar över kilot på båten med en bjässe på 1,6 i topp så jag lär åka tillbaka och hoppas på bättre förhållanden.

Igår var jag ute och vadade. Hittade några varar som inte alls ville vara med. Trodde jag hade lärt mig nu juh.
Fångade några tånglakar och tänkte att dom har jag i alla fall fått kläm på. Jag går till ett ställe där jag sällan sett fisk men däremot sett en del riktig drömfisk som jag dock inte lyckats fånga ännu och nu hittar jag ännu en. På långt håll ser jag en lång fisk som jag inte kan identifiera. Jag får för mig att det är en knot. Agnar upp två spön och smyger närmre, ser att det är en gigantisk tånglake (med tånglakemått) givetvis vill den inte nappa. Jag följer den och försöker på olika sätt men den ryggar och är inte alls på äthumör, såsmåningom försvinner den och jag får leta vidare.
Lite surt och nu har man fått något nytt att försumma allt annat för och bara köra tills man kroknar!

3 kommentarer:

  1. Gött med lite fina fiskar!
    Men seriöst Robert... får nog snart sponsra dig med en ny kamera ;)

    SvaraRadera
  2. Det går bra Patrik, jag lägger in en liten sponsorlänk på varje bild jag tar med den:-)

    Jag tyckte ändå att bilden blev ovanligt bra, du skall bara se hur resten ser ut....

    SvaraRadera
  3. Hehe ja kamera får nog bli nästa köp! Bra fiskat Robban!

    SvaraRadera