onsdag 9 september 2015

Bonitoblankning # 5

Jag åkte ned till Bua för ett nytt försök igår. Det var inte den mest strategiska resan om man ser till nedlagd tid kontra faktisk fisketid direkt. Det tar mig mer än en timme hemifrån till att jag har ett bete i vattnet och jag skulle bara få max en timmes fiske i skapligt ljus. Minst dubbelt så mycket fisketid som total resetid brukar jag annars tycka är någon sorts minimum. Nåväl det var en magiskt vacker kväll vid havet och chansen finns ju faktiskt på varje kast.
Det var fullt på parkeringen igen och jag träffade lite folk på väg hem där som sa att fisket var trögt idag. Blev inte direkt uppmuntrad av detta men begav mig ut mot min fiskeplats där jag märkte att jag var ensam om att stå där ute denna kväll. Alla andra stod någon annan stans. Jag gick runt och provade lite olika metoder, skeddrag, spinnfluga, flötmete samt minivobbler utslängd med bombarda. Det gav ingenting denna kvällen heller. Flötet dök faktiskt en gång nära land men jag tror att det var någon annan bottenlevande fisk för det hade drivit in på riktigt grunt vatten då.
Det blev mörkt och jag inledde en vansklig vandring över hala stenar bort mot bilen. När jag kom en bit in i förbudsområdet exploderade vattenytan. Bonitos som körde åt alla håll och kanter i vansinnig fart. Jag satte mig och tittade och det hela upprepades några gånger innan det blev tyst och lugnt igen. Detta skådespel gjorde mig lite sugen på att återvända en gång till. Samtidigt är jag lite tveksam till att lägga någon längre tid på det. Finns så mycket annat man vill fiska nu på hösten och det är så lite tid att fiska på för min del.
Kanske kan man offra lite sömn och köra en tidig morgon innan jobbet nån dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar