tisdag 1 september 2015

Vem har rätt till vattnet?

Läser på http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/ om fiskeförbudsskyltar på norska bryggor. Dom finns i Sverige med. Till exempel i Smögen, Lysekil och Skalhamn finns eller har dom funnits.
Jag skrev en gång till Sotenäs kommun för att få ut det bakomliggande beslutet då det är intressant att se hur dom har formulerat ett sådant beslut (om det finns något) men jag fick aldrig något svar. Vet att dom är skyldiga men orkade inte påminna dem.
Det är ur min synvinkel otroligt konstigt hur man kan få sätta upp sådana skyltar med tanke på allemansrätt, strandskydd och det fria handredskapsfisket. Orsaken som man brukar höra vid vattnen är att det har blivit så mycket nedskräpning. Detta är givetvis ett otyg och jag vet att det är så. Kusten ser ut som en soptipp på många ställen och en del av detta kommer tyvärr från sportfiskare även om mycket tycks ha annat ursprung och man förstår att dom inte tycker om att folk lämnar skräp eller agnrester på bryggorna. Jag tycker heller inte om att stå där, även om det är bra platser när det är dåligt väder och fisket ofta kan vara väldigt bra på dom här platserna. Varför skriver jag då om det om jag ändå inte vill stå där?
Jo, min åsikt är att naturen allt mer privatiseras i Sverige. En långsam process med förbudskyltar, staket och bommar pågår nästan överallt. Jag vet att allemansrätten inte ger rätt att köra bil vart man vill men för den som har mycket att bära eller har svårt att gå tar detta bort möjligheten att komma dit man vill. När det gäller bryggorna och fiskets vara eller inte vara där anser jag att dessa platser i största möjliga mån bör vara tillgängliga för alla och för olika aktiviteter. För till exempel barnfamiljer och rörelsehindrade är dessa platser enkla att ta sig till och bedriva fiske från. Att få rätten att exploatera den kust, det vatten och den fisk vi alla har rätt till borde också innebära skyldighet att hålla området öppet för andra. Men det är bara min åsikt i frågan.
Nästa gång hoppas jag kunna skriva om något trevligt fiske istället. 

3 kommentarer:

  1. Jag håller med. Jag har blivit hånad när jag stått och metat på en båtbrygga på västkusten. Det är bra att du lyfter frågan Robban. Istället för att bli mer och mer fientliga till varandra i det här landet så borde vi värna varandra och vara mer generösa mot våra medmänniskor.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Bara att instämma med både dig Robert och dig Esbjörn :)

    SvaraRadera