torsdag 14 juni 2012

Sutarfiske med bonusPB

Igår var det dags för ett nytt försök på sutare. Vattnet var ganska högt när jag kom fram och det blåste kraftigt. jag fick dock ganska snart en mindre sutare. Det brukar ta mycket längre tid, runt en timme innan sutarna kommer in men den här var nog på plats innan mig.

Efter den har jag flera napp, krokar en liten sarv men det mesta känns som mindre fisk. Sen fastnar något som är tyngre men inte kämpar något vidare. Jag fiskade över en vass och bestämde mig för att dra/lyfta fisken en bit, när jag gjorde det blev jag litre nervös för den såg riktigt stor ut. Plaska ut en bit och sträcka ut håven och till slut låg den däri.
Nytt PB på sarv, 870 gram. Trodde faktiskt den skulle väga mer men fisken var väldigt slank om buken. Ingen favoritart men mycket trevligt med PB nummer 3 för året.

Strax därefter krokar jag en fisk som känns riktigt tung och stark, lina bara matas av rullen och fisken går in i en närliggande vass, när jag ska vända den fastnar den och till slut går linan av. Helvete. Glädjen över sarven grumlas rejält.

Krokar snart en till och linan går av igen......stannar upp och kollar över utrustningen men linan är stark och knutarna håller. Vad är det som händer?

Krokar sen en till som bara kliver av och missar ett par rejäla napp. Ett par slempellar kommer upp. Kvällen var väldigt ljus och aktiviteten ökar i swimmet så jag stannar ända till 24 och fiskar på men inga större fiskar krokas.

I bilen hem är det blandade känslor. Med tanke på nappen och dom tappade fiskarna kunde det mycket väl blivit en grym tur med massa landade bumlingar. Hade det inte varit för sarven hade jag varit rätt missnöjd men sarven räddade upp det hela. Nåväl i helgen blir det inget fiske men på måndag natt är det tänkt att karppasset äntligen ska bli av, men med familjen fortsatt småsjuk och sutarna bevisligen på humör så kanske karpturen skjuts på en vecka till och det blir några kvällspass nästa vecka istället.

1 kommentar:

  1. Kul att du skaffat en blogg nu! Grattis till Sarven :)

    SvaraRadera