måndag 6 april 2015

Äntligen en piggvar som högg

Var ute en sväng igår kväll. Efter ett tag fick jag syn på en var, försökte ju på ganska många förra året efter at jag tagit en utan resultat så jag var inte så hoppfull, men denna tog nästan med en gång. Jag gjorde mothugg och drog kroken ur munnen på den! Sänkte ner masken igen och den tog en gång till, nu fick jag fast den och efter ett väldigt sprattlande låg den i baljan, kroken släppte igen, får nog tänka om när det gäller vad jag har för krok på när jag träffar på var..

Satte tillbaks fisken och vadade ut igen, efter ett tag såg jag att den varen jag släppt i lagt sig på exakt samma plats igen, riktigt skumt.
Jag hittade en större fisk men den ville inte alls, den såg lite annorlunda ut, undrar om det kan ha varit en slätvar/piggvar.
Hittade en riktigt stor sen som faktiskt gick upp och tog masken men kroken åkte ur munnen och sen tröttnade den och drog mot djupare vatten.
Jag har haft ett spö för mete och ett med jigg med mig när jag är ute och går, jiggen verkar vararna helt ointresserade av i mörkret så hädanefter blir det nog två spön för mete där ett har en krok som passar lite bättre till var.

3 kommentarer: