fredag 17 april 2015

DRÖMFISK!

Jag var ute på en ny tur i havet igårkväll, blåsten la sig precis lagom till jag kom fram och ganska snabbt fick jag syn på en piggvar. Sänkte ned kroken och den tog ganska direkt, upp i ytan med fisken men där släppte den. Den la sig nästan vid mina fötter, sänkte ned kroken igen mest på skoj och efter en stund så högg fisken igen!



Efter vägning, lite usel fotografering och återutsättning så gav jag mig ut igen. Jag såg en siluett på ganska långt håll men tyckte den såg väl långsmal ut och gick lite närmre, jodå det var en tunga. Skrämde några i höstas förmodligen för att jag lös för länge på dem. Jag sänkte ned betet och tyckte att tungan attackerade det direkt men nu skulle jag göra enligt boken. Släckte en stund och tände sen igen. Tungan hade simmat iväg och min lina gick i samma riktning. Mothugg och en väldigt intensiv kamp startade. Har läst att dom är livliga men det här var värre än jag trodde. Efter ett tag så låg den trots allt i baljan och jag gick mot land, tungan vred sig och höll på att ramla ut men allt gick bra.

Den var ganska så rejäl också..
990 gram..

Min tionde art över regvikt. Det roligaste med det tycker jag själv är att 9 av dessa är tagna på korta morgon eller kvällspass i det hyfsade närområdet. Man behöver inte resa bort i dagar för att fånga stor fisk.

Vadade ut igen och hittade en var på grunt vatten men den ville inte alls vara med.

Jag lämnade den ganska snabbt, jag var nöjd för dagen. Hade säkert vart jättebra på andra ställen med men kände att det var dags för sömn.
Nu är man fiskesugen!

6 kommentarer:

  1. Ojoj grymt!! Grattis!! Men vad har du gjort med din kamera?? :)

    SvaraRadera
  2. Grattis! Verkligen fin tunga!

    SvaraRadera
  3. Tack grabbar. Den där kameran ja. Den har varit med om ett och annat, bland annat det där doppet i Gullmarn för några år sedan. Det är nog mer prioriterat än täta vadare att köpa en ny kamera nu till och med.

    SvaraRadera
  4. grattis gaisan :-) trodde ett tag att du fångat samma unika grönskimrande piggvar ;-)

    SvaraRadera
  5. Tack, man kan ju nästan tro att jag tar dom vid ringhals:-)
    Ska du ut och prova Lars?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja nästan ;-) blir fiske till veckan dock inte platta fiskar..

      Radera