onsdag 29 april 2015

Vårens sista vadningstur?

Jag tog en sväng ut igårkväll då väderprognosen såg väldigt gynnsam ut. På det första stället såg jag nästan inget liv alls. Begav mig till ett annat ställe där jag bara såg småfisk och det har jag egentligen gjort på det stället hela våren, i höstas var det betydligt vanligare att jag sprang på roligare fiskar där.
Bestämde mig för att göra en kort koll igen på första stället för att se om det var annorlunda när det blivit helt mörkt, har funderat en del på det där med migrationen under dygnet för de stora plattfiskarna, när de går upp på det grunda o.s.v. Tidigare försök har givit att är det dött i skymningen är det dött i mörkret. Denna gång blev det annorlunda. Såg på en väldigt begränsad yta 3 piggvarar, ett antal tungor vet inte hur många för de var i rörelse ganska mycket och jag kan ha sett samma på olika platser, samt roligast av allt, jag hittade en slätvar. Det är den första jag har sett på väldigt många turer.
Däremot fick jag inte upp en enda av fiskarna. Jag tror att en tunga nappade, det var svårt att se på grund av lite grumling och att den låg djupare än jag når med vadarna så jag liksom fick hänga ut på baljan och lobba ut betet. Antingen tog den eller så la den sig på betet vilket dom tycks göra ibland, lyfte lite försiktigt och där var tyngd en kort stund innan det lossnade. Resten av fiskarna bara tjurade eller tyckte jag var jobbig och drog mot djupare vatten. Jag åkte ändå hem med ett stort leende, dom kommer nappa nån annan gång och jag hade definitivt lärt mig något nytt och sen var det väldigt kul att se den första slätvaren. Såsmåningom skall jag fånga en med, en större än den jag såg!

1 kommentar: