onsdag 1 oktober 2014

En inte så händig man och art nummer 56

Jag gav mig ut för att kika lite i havet i förrgår kväll. Jag hade med mig en vattenkikarbalja som jag hade försökt pyssla ihop lite i all hast mellan lite diverse familjestök. Jag åkte till en plats där jag varit förut och när jag letat mig ner till vattnet i kolmörkret såg jag att det var helt spegelblankt. Jag vadade ut över en lång grund sträcka och lyste lite runt omkring utan att använda baljan. Plötsligt såg jag en stor plattfisk ligga mitt framför fötterna på mig. Jag agnade på en mask på min underdimensionerade utrustning och la den framför fisken. Fisken var helt ointresserad under en lång stund och jag försökte jigga lite med masken. Plötsligt öppnas munnen och den bara slukar hela tacklet. Jag gör mothugg och fisken rusar mot djupare vatten men jag får fatt på den ganska snabbt och kan häva ned den i baljan. Jag upptäcker nu att baljan läcker rejält, hade knappast väntat mig något annat...
In med fisken mot land för vägning och fotografering.

1,4 kg piggvar, så underbart efter alla försök jag la framförallt under våren men även en del nu på sensommar/höst.

Det börjar blåsa och sikten försämras och inte kan jag använda min trasiga kikare heller. Under ett uppehåll i vinden springer jag på en fisk som är mycket större. Har ju ingen erfarenhet av de här fiskarna men minst dubbelt så stor och kanske 3 gånger så stor...
Jag fiskar på den ett tag och den gör ett utfall men missar, sen verkar den tröttna och försvinner långsamt ut mot djupet.

Jag kollar av ett ställe till och det var fin och bra botten där men jag ser bara några skrubbor som i och för sig var rätt stora men dom drar iväg typ när jag tänker tanken på att fiska på dem.

Spelar ingen roll, när jag i princip hade gett upp det här så kom den äntligen. Art nr 56 i Sverige och art nr 9 över regvikt.
Ironiskt nog fiskade jag platsen på mitt allra första försök i våras, sen dess har jag provat mängder av platser utan att se nåt vettigt alls.
H

2 kommentarer:

  1. Fasen vad gött!! Välförtjänt dessutom ;) grattis!!

    SvaraRadera
  2. Gött! Skicka detaljerna du vill ha med så uppdaterar jag 50-klubben!

    SvaraRadera