torsdag 9 oktober 2014

Gyltamisär och tunga i sikte

Åkte iväg för ett försök på blågylta efter jobbet igår. Diverse vägarbeten gjorde att det tog längre tid än tänkt. Väl på plats blåste det rejält och havet var nedlusat med hummertinor som gjorde fisket svårt. Det blev några gyltor men inget av vidare storlek. Drog vidare till en mindre blåsig plats för att kikfiska lite. Det blåste en del och när jag satte i min vattenkikare så sjönk den som en sten. Den funkade senast men nu hade plexit släppt helt. Jag drog upp den och gick vidare. Då började det ösregna. Jag såg ingenting men på nåt sätt lyckades jag ändå lura en skrubba, alltid nåt. Jag bestämde mig för att reka en ny plats.
Regnet slutade när jag åkte dit och vinden var ganska lugn. Jag fick gå en bit och glömde kamera, våg m.m. i bilen. Nåväl jag kunde ju ta mig en kik iallafall. Platsen kändes bra men ingen fisk såg jag. Så plötsligt låg den framför mig. Har aldrig sett någon förut men det var tveklöst en tunga och stor var den. Jag sänkte ned min begagnade livlösa mask framför den och efter en stund rörde den sig och det såg ut som den tog. Jag gjorde mothugg och märkte att den bara lagt sig på masken...
Detta upprepades några gånger samtidigt som det blåste upp och snart såg jag den inte alls längre.
Jag gick länge runt viken och tittade men jag hittade inget mer. Det gör inget, jag har hittat en nu så ge mig tid, lugna kvällar och en tät vattenkikare så ska jag slå världen med häpnad (eller åtminstone göra ett försök till).

2 kommentarer:

  1. Kul med tungan, det är en speciell känsla när de plötsligt ligger framför en, de där stora tungorna som man bara försökt föreställa sig tidigare ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hade inte alls väntat mig att se någon. Snarare gick jag runt och tänkte att "nu känns det så där menlöst igen, vadar runt planlöst mitt i natten i ett stort hav och letar efter en fisk som kanske inte finns på kilometers avstånd" sen bara låg den där.
    Nästa gång ska jag fiska bättre på den så kanske man kan få sig en närmre titt.
    Synd att vädret är så ostadigt hela tiden bara.

    SvaraRadera