måndag 6 oktober 2014

Nära

Jag var ute i havet igårkväll igen och spanade runt. Började på samma plats där jag fick piggvaren senast och ganska snart så såg jag en. Provade att fiska med mask på den men den blev störd och simmade iväg mot djupt vatten.
Jag vadade runt och kollade efter den när jag upptäckte en skrubba som jag fiskade på, den tog nästan med en gång. Ingen vidare storlek men kul då jag bara lyckats skrämma skrubbor förut.
Efter att ha gått igenom nästan hela viken får jag syn på en ny var som är betydligt större än den tidigare, jag försöker fiska med jigg på den och den reser sig och gapar men tar inte, den ger sig sen av och jag följer efter och försöker få den intresserad då den stannar upp ibland men den är inte på äthumör och ger sig av mot djupare vatten. Det börjar blåsa en del och fisket blir svårarare så jag byter plats. Här är det lugnare men enda fiskarna är två skrubbor som jag fångar.
Jag bestämmer mig för att kolla det första stället igen. Hittar inga varar men på väg mot land ser jag två ögon i sanden och siluetten av en nedgrävd plattfisk i halvkilosklassen. Är det möjligen en tunga???
jag lägger masken en bit framför och väntar. Sen väntar jag och väntar. Fisken är helt still. Jag går runt och tittar från olika håll och är mer och mer säker på att det är ännu en skrubba. Jag petar till den lite och den sticker så fort att jag inte ser nåt alls.

Kul fiske även om fångsten inte var något vidare denna dag, synd att man är så trött dagen efter bara.

1 kommentar: