lördag 7 juli 2012

En blöt kväll

SMHI hade förutspått att det skulle regna fram till klockan sex igår och sen skulle solen titta fram. Det regnade till sex och sen fortsatte det bara att ösa ner. Vid sju gav jag mig iväg och då regnade det ännu mer. Väl framme vid fiskeplatsen ljusnade det något på himlen, från ärgad bly-svart-grått till ljusgrått och regnet övergick i ett duggande. Det var mycket napp i dag men mest småsarv, hade också en sutare som lekte delfin på mäskplatsen hela kvällen utan att vilja ta något bete.

En av sarvarna var lite större.

705 gram vägde denna, orkade inte ta någon bättre bild  regnet. Efter denna kom en sarv strax över 400 gram, en brax på 2kg+ och en fisk som tog på en miniboilie jag provade som jag är ganska säker på var en rejäl sarv, den visade upp en stor silversida innan den släppte.
Därefter dog fisket av totalt (jag trodde det var på gång). Det kan nog ha varit årets sista tur av detta slag för min del, årets fiske har inte alls varit i samma klass som förra året. Sarv på 870 och sutare på 2950 har det ändå blivit. Skillnaden mot förra året är väl att då hade jag ett PB på under 2,5 när säsongen började, jag höjde det flera gånger med liten marginal och avslutade med fiskar på 3000 och 3250, däremellan fick jag två sarvPB och många sutare mellan 2,5-2,7. Jag hade lägre förväntningar från början och dessutom fick jag alltid något "vettigt". Jag visste att jag skulle få bra fiske varje gång jag åkte, i år har jag åkt med en känsla av "undrar om jag får något alls idag?" och då fiskar man sämre.

Imorgon kan det bli årets första kustfisketur, det har jag längtat rejält efter, urstarka berggyltor, vackra blågyltor och häftiga paddtorskar. SMHI har lovat ett lätt regn och starka vindar, jag förväntar mig snöstorm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar