måndag 9 juli 2012

"Stor" fisk - "Fel" art

Igår var det dags för kustfiske. Huvudförhoppningen var att fånga några stora berggyltor och helst ett nytt PB som behövde vara över 1240 och ännu hellre en över 1400. Jag gör några förök per år och har tagit många över kilot och tappat mängder av fiskar som kännts riktigt tunga. Nu hade jag gott om tid och vädret verkade helt okej så jag var hoppfull. Möjligen att det är lite tidigt på året för denna plats tänkte jag på den tidiga
bilturen norrut. Väl på plats i den lilla kuststaden strax efter 4 på morgonen möttes jag av människor som satt på gatan och spelade gitarr och vimlade runt med ölburkar i händerna. Trevlig huvudvärk får ni snart tänkte jag.

Tyvärr var det inga gyltor alls på platsen dock var det väldigt gott om torsk. Men efter ett tag nappade något annat.
En paddtorsk, oerhört häfig fisk tycker jag. Dock inte så bra fighter.
Fisket fortsatte med rötsimpor, torskar och en mindre paddtorsk. Några gyltor syntes dock inte till.
Ibland överraskade även makrillar vid nedsläppet. Jag började fundera på att byta plats när en ny fisk klev på.
En större paddtorsk, PB nummer fyra för året och regfisk på 305 gram.
Strömmen blev väldigt stark och jag hade knappt några fler napp efter denna fisk. Jag bestämde mig för att trots allt byta plats till en hamn som ligger några mil bort.
Här fanns det gyltor men dom var väldigt små, ca 3-4 hekto på dom flesta.
Sveriges vackraste fisk kom på besök.

Med facit i hand var det nog dumt att byta plats. Hade nog kunnat hitta gyltor på den första platsen om jag prövat lite mer eller tagit en ännu större padda/hittat den där rötsimpan över 4 hekto alternativt gått över på makrillfiske för dom fanns i stora mängder. På den senare platsen fanns det mycket makrillfiskare men ingen makrill...
På det stora hela en mycket fin dag, vi får hoppas att det blir fle chanser till att försöka sig på dom stora gyltorna i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar