måndag 2 juli 2012

Lilla Mollys andra fisketur

Jag och min dotter Molly är ensamma hemma i ett par dagar. Ikväll hade jag tänkt att vi skulle åka och titta på en älvsträcka och några dammar som jag ville se och kombinera det med eventuell kantarellplockning och besök hos kor/får/hästar som Molly tycker är mycket roligt. Molly verkade dock rejält utmattad av vår inaktiva förmiddag och sov tre timmar varför tiden var mycket knapp för alla dom eskapaderna. Istället bestämde jag att vi skulle åka ut till Klare Mosse och titta och förhoppningsvis att Molly skulle få se någon fisk. I Klare Mosse fångade jag min första ruda för väldigt många år sedan, det var svårt att ta sig dit och väldigt blött men jag hade läst att dom utfört massa arbeten där och att tillgängligheten skulle ha förbättrats avsevärt. Jag var också nyfiken på hur dessa arbeten kunde påverkat fiskbeståndet. Kanske hade rudorna blivit färre men större?
Väl på plats konstaterade jag snart att tillgänglighet och möjlighet att komma till vattnet inte alls är samma sak. Det blev en promenad på en kilometer eller så bärande barn och fiskegrejer på mycket tillgängliga grusvägar men utan att skymta ett ställe där man skulle kunna fiska, speciellt inte med ett litet barn.
Skam den som ger sig, på vägen hem finns Kärra Mo, en annan liten hisingsvåtmark med ruda eller om det är silverruda eller guldfisk eller en härlig blandning av dessa. Jag har sett uppgifter om alla och ibland dyker det också upp mer eller mindre trovärdiga uppgifter om skapligt stora fiskar.
Molly var överförtjust att komma fram för där fanns ankor som hon älskar. Snart kunde vi också fånga dagens första fisk men det var varken ruda, silverruda eller hybrid....
En sutare, det visste jag inte att det fanns i dammen.



Hade inte både jag och kameran varit väldigt sega hade det blivit ett fint kort på Molly som skrek "Titta Pappa". ´Men fiskar och barn är snabba, pappor är det inte.

Nästa fisk var det jag förväntade mig att fånga

Någon som vet om det är en helt vanlig ruda eller något annat?



Mera Pappa skrek Molly efter varje fisk, någon borde berätta att pappa inte fångar så många fiskar....
Molly föredrar feederspöt, smart tjej

Det bästa av allt är ändå att reflektera över dagens resultat med en god fruktdryck innan man åker hem!

Dagen gav inga monsterfiskar direkt men som man kanske förstår av bilderna och texten så var det en fantastiskt rolig tur ändå. Det höll på att kosta mig ett skapligt dyrt spö att ta med Molly men kanske ger dom här turerna en fiskekompis för livet. Att se Molly säga hejhej och hejrå till alla fiskar som kom upp var nog bättre än alla fiskar jag fångat hittils i år.
Angående vattnet så är det ju inget höjdarställe men för dom som ska ta med sig barn på en tur är det ganska bra, nappar väldigt mycket och en bra brygga finns att stå på. Vill man ha tag på småvuxet tåligt agn kan det också rekommenderas. Till sist undrar jag om någon kan berätta var fiskarna som väger några hekto fångas jag har flötmetat intill vassen vid bryggan och dom jag får väger typ 25 gram, kan ju vara kul att få lite tyngd iallafall om vi åker tillbaks.

1 kommentar:

  1. Hej! Det finns både karp, ruda och guldfisk på flera kilo i dammen. Du måste komma TIDIGT på morgonen för att ha en chans att fånga dom. Juni månad är bäst för detta. Bröd är det bästa agnet. krok storleken 12-14 (widegap) rekommenderar jag. ha ett 0,4 eller 0,2 grams flöte. ha 0,20 lina som syns dåligt. Gör du allt detta kan jag garantera att du får större fisk första gången ;)

    MVH Anton

    SvaraRadera